پیکــــــستــان

پیکــــــستــان

طبقه بندی موضوعی

کودتاها همیشه تابستان بوده

دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۱۵ ب.ظ


روز شمار کودتای 18 تیر




حوادث کوی دانشگاه تهران در تیر سال 1378، هرچند با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی کلید خورد، اما آنچه در آن چند روز بر خیابان‌های تهران گذشت، از آن جهت اهمیت دارد که بهانه‌ای شد تا شرایط برای براندازان فراهم شود.گاه‌شمار آن روزها نشان می‌دهد داستانی که از حمله شدید تجدیدنظرطلبان به لایحه قانونی خانه ملت پیرامون اصلاح قانون مطبوعات شروع شد، هدفی جز خدشه وارد کردن بر امنیت ملی وسقوط انقلاب نداشت.

31 خرداد 78: آغاز بررسی لایحه اصلاح قانون مطبوعات در مجلس پنجم و مخالفت گسترده دولت و اصلاح‌طلبان با این لایحه.

12 تیر 78: روزنامه نشاط لایحه قانون مطبوعات را نقطه سیاه کارنامه مجلس پنجم می‌خواند.

14تیر78: «معیار‌شناسی مخالفان اصلاحات خاتمی» عنوانی است که روزنامه ایران برای طرح مجلس بکار می برد.

15تیر 78: «سعید اسلامی پیشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است» تیتر اصلی روزنامه سلام در این روز.

16 تیر 78: طرح اصلاح قانون مطبوعات پس از چند هفته کشمکش میان موافقان و مخالفان، سرانجام با 125 رأی موافق به تصویب خانه ملت ‌می رسد.


//bayanbox.ir/id/1531795897568674565?view

 - با رأی دادگاه ویژه روحانیت، روزنامه «سلام» تا تعیین تکلیف نهایی توقیف می شود. شاکیانِ موسوی خوئینی‌ها ، وزارت اطلاعات ، جمعی از نمایندگان مجلس و استان‌دار اردبیل محموداحمدی‌نژاد می باشند.

 

17 تیر 78:

- وزارت اطلاعات شامگاه 17تیر شکایت خود را از روزنامه سلام پس می گیرد. در بیانیه وزارت اطلاعات حفظ آرامش، رعایت بی‌طرفی و تقویت سیاست‌های دولت درباره توسعه و... دلایل انصراف از شکایت ذکر ‌می شود.

- روزنامه نشاط درحالی‌که عکس مدیرمسوول روزنامه سلام را در صفحه اول چاپ کرده است، در ذیل عکس می نویسد: آیا محافظه‌کاران، هزینه به صحنه آوردن او را محاسبه کرده‌اند؟ 

ساعت 21: منوچهر محمدی و اکبر محمدی که بعدها مشخص ‌شد دانشجو نیز نبوده‌اند، خود را به محوطه  کوی دانشگاه می رساندند و همراه چند نفر دیگر با شعار «طرح سعید امامی ملغی باید گردد» دست به تظاهرات زده و دانشجویان دیگر را به شرکت در تظاهرات دعوت می کنند.

//bayanbox.ir/id/257945913400122502?view


ساعت 22:30 :جمعیتی حدود 100 تا150 نفر با نزدیک شدن به درب کوی از محوطه خارج می شوند و به‌سمت شمال خیابان کارگر حرکت می کنند. با تماس تلفنی یکی از مسوولان کوی دانشگاه، گشت کلانتری 125 یوسف آباد در محل حاضر شده و به‌وسیله بلندگو از دانشجویان درخواست می کند به کوی بازگردند. اما عده‌ای در خیابان می مانند و دانشجویان دیگر را به ماندن در خیابان تشویق ‌می کنند. در این مسیر تعدادی از خودروهای خیابان کارگر مورد حمله معترضان قرار می گیرد. در پی افزایش تعداد حاضران در خیابان، نیروی انتظامی درخواست نیروی کمکی از منطقه شمالی می کند. درگیری بین معترضان و نیروی انتظامی موجب می شود یکی از سربازان ناجا به گروگان گرفته شود.


18 تیر

30دقیقه بامداد: سلیمانی معاون امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران و عضو حزب مشارکت، با حضور در جمع دانشجویان اظهار می دارد: ما که نشسته‌ایم، کتک می‌خوریم، وای به حال شما که ایستاده‌اید... من با آقای خاتمی تماس گرفتم و پیغام‌گیر تلفن، صحبت‌های مرا ضبط کرد. فردا حتما آقای خاتمی آن را گوش می‌دهند و در جریان قرار می‌گیرند.

2:30 بامداد: شکسته شدن شیشه‌های مهدکودک امیر - مقابل کوی و آتش گرفتن لاستیک بعضی از خودروها در خیابان کارگر.

3:15 بامداد: آشوب و درگیری به اوج خود می رسد. سنگ‌پرانی، ایجاد آتش‌سوزی در سطح خیابان و هجوم به‌سمت عوامل ناجا مستقر در خیابان کارگر شمالی، صورت می گیرد، نیروهای ناجا برای تعقیب دانشجویان حمله‌کننده،  با 3-4 دستگاه خودرو از درب اصلی وارد کوی دانشگاه می شوندو حدود 80 تا 100 نفر از عوامل، وارد محوطه بیرونی کوی می شوند. در این میان، 3 نفر از سربازان به‌وسیله دانشجویان در ساختمان شماره 14 کوی، گروگان گرفته شدند. عوامل ناجا از کوی خارج ‌می شوند؛ در حالی‌که از ورود آنان به کوی، یک ساعت گذشته است.



//bayanbox.ir/id/6630113264783796648?view

8:30 صبح: 70 نفر از دانشجویان با هدایت بعضی از افراد شورای مرکزی انجمن اسلامی، به‌سمت کوی پزشکی حرکت ‌می کنند.

14:25: توسط عوامل امنیتی، از تعدادی دانشجو در خوابگاه، یک حلب 20 لیتری بنزین  و 4 شیشه کوکتل کشف ‌می شود.  

15:30: ورود فائزه هاشمی به کوی و تحریک دانشجویان و متعاقب آن درگیری مجدد بین دانشجویان و نیروی انتظامی.

19: موسوی لاری وزیر کشور و معین وزیر علوم در جمع دانشجویان حاضر، سخنرانی ‌کردند. دانشجویان شعار « ما منتظر خاتمی هستیم» سر می‌دهند.

19:45: مجید انصاری و فاطمه کروبی نیز خود را به جمع دانشجویان می رساندند.

شنبه 19 تیر 78

- روزنامه خرداد متعلق به عبدالله نوری با تیتر درشت در صفحه اول: کوی دانشگاه به خون کشیده شد

9:30: محدوده در اصلی کوی دانشگاه -100متر بالاتر و 100متر پایین تر از در- توسط دانشجویان کاملا بسته می شود.


//bayanbox.ir/id/8176612585418960223?view

14:40: حدود 2 هزار نفر مقابل دانشگاه شعارهایی سر ‌می دهند: خویینی حمایتت می‌کنیم، روزنامه مردمی حمایتت می‌کنیم

19:10: مصطفی تاج‌زاده مقابل وزارت کشور در جمع معترضین صحبت می کند.



//bayanbox.ir/id/2644623782015586862?view

22:30: آقای ابطحی رییس دفتر ریاست‌جمهوری در تجمع دانشجویان، مقابل درب کوی حاضر می شود.

یکشنبه 20تیر 78

10:20: تعدادی از جمعیت داخل کوی اعلام کردند که با توجه به بازی استقلال پرسپولیس، به استادیوم آزادی خواهند رفت و علاوه بر ناآرام کردن ورزشگاه بعد از بازی، بزرگراه تهران کرج را مسدود می‌کنند.

ساعت 12:10: حضور عبدالله نوری در کوی و سخنرانی وی در جمع دانشجویان، درباره مسببان حادثه.



//bayanbox.ir/id/5551967426727369524?view

ساعت 14:40: بنا به گزارش‌های دریافتی، قرار است، عزت‌الله سحابی از اعضای نهضت آزادی، برای سخنرانی به کوی برود.

ساعت 14:55: فائزه هاشمی برای دومین بار، خود را به جمع دانشجویان می رساند.

ساعت 15:30: اطلاعیه آیت‌الله منتظری با مضمون محکومیت نیروی انتظامی، منتشر و در کوی توزیع می‌شود.

17: اکبر گنجی در کوی سخنرانی ‌می کند. وی در بخشی از سخنانش گفت: کودتاها همیشه در تابستان صورت گرفته و این کودتا نیز قرار بود در تابستان اتفاق بیفتد.

17:25: 100 نفر از دانشجویان با در دست داشتن چوب و بستن صورت‌هایشان، به‌سمت میدان انقلاب در حرکت می باشند.

ساعت 18:15: آقایان سیدهادی خامنه‌ای و محتشمی‌پور وارد کوی می شوند، که چندان مورد استقبال واقع نشده و کوی را ترک میکنند.

20:56: یک نفر از 3 مجروح حادثه کوی دانشگاه، افسر وظیفه سپاه پاسداران به نام ابراهیم‌نژاد در بیمارستان فوت میکند. وی تنها کشته شده این حادثه می باشد. 

دوشنبه 21 تیر 78  

14:30: هم‌زمان با سخنرانی مقام معظم رهبری که از تریبون دانشگاه پخش می‌شد، حدود 2هزار نفر  حوالی دانشکده فنی راهپیمایی می‌کنند.

16:25: یکی از عناصر دفتر تحکیم وحدت پشت تریبون می رودو پس از تشکر از سخنان رهبری، آن را کافی نمی داند. وی سپس شعارهایی سرمی دهد:«فرمانده کل قوا خاتمی خاتمی- مرگ بر استبداد- خمینی کجایی خاتمی تنها شده»

21:10: بانک ملت نرسیده به جمالزاده درخیابان آزادی، توسط اغتشاش‌گران به آتش کشیده ‌می شود.

22: آقای تاج‌زاده در تماس با دانشجویان، امنیت درب شمالی را برای خروج دانشجویان، تأمین می کند.

سه شنبه 22 تیر78  

10:13: متن استعفای دکتر معین، بین دانشجویان توزیع می شود.

11:50: اقدام گروه‌های آشوب‌گر برای دومین روز پیاپی، موجب برهم خوردن برنامه‌ریزی سازمان سنجش کشور در توزیع کارت‌های داوطلبان آزمون سراسری امسال می شود.

12:20: مسجدالشهدا نبش ضلع شمالی میدان انقلاب، توسط تعدادی از اغتشاش‌گران به‌وسیله سنگ مورد حمله قرار می گیرد. لحظاتی بعد عناصر بسیج با آنها مقابله و متفرق‌شان ‌می کنند.

15: قسمت اعظم بازار تهران تعطیل شده است. از بلندگوها هم اعلام می‌شود فردا بازار تعطیل است.

15:20: اغتشاش‌گران قصد تخریب دادسرای انقلاب، واقع در میدان ارک رادارند. 

15:35: در سه‌راه امیرکبیر ابتدای خیابان ملت، یک دستگاه آمبولانس توسط اغتشاش‌گران به آتش کشیده می شود.

- مقام معظم رهبری پیام مهمی را خطاب به مردم و دانشجویان صادر نمودند: «کسانی که چشم به فتنه‌انگیزی‌های این روسیاهان دوخته‌اند، مأیوس خواهند شد.... فرزندان بسیجی‌ام با حضور خود در هر صحنه‌ای که لازم است، دشمنان زبون را مرعوب و منکوب می‌سازند.»

- وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سخنانی، از آشوب‌طلبان حوادث اخیر حمایت ‌می کند: «آن روز فرا خواهد رسید که ما شاهد پدیدار شدن فضایی تازه و متفاوت با جو کنونی حاکم بر ایران باشیم.»

- شورای هماهنگی تبلیغات‌ اسلامی در فراخوانی، مردم و دانشجویان را برای حضور در تجمع روز بعد در دانشگاه تهران دعوت ‌می کند.

17:30: حدود 2 هزار نفر از مردم و نیروهای بسیجی، در حالی‌که تصاویری از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری را در دست دارند، از میدان انقلاب به‌طرف درب اصلی دانشگاه تهران حرکت می کنند. راهپیمایان در حالی‌که شعار می‌دادند «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سیدعلی- منافق حیا کن دانشگاه را رها کن- وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» پس از توقف کوتاه در مقابل درب اصلی دانشگاه، به‌طرف میدان انقلاب باز می گردند.

20:30: در میدان انقلاب از سوی اغتشاش‌گران، 3  نارنجک به‌سوی افراد حزب‌اللهی پرتاب می شود. 

- در پی بروز اغتشاش در چند نقطه شهر تهران، شایعاتی که پایه واساس ندارد در شهر پخش می شود،از جمله این‌که «راهپیمایی مردمی فردا صبح چهارشنبه- لغو شده است.» و این که «امشب در تهران حکومت نظامی برقرار می‌شود و به‌همین دلیل تانک‌ها در نقاط مختلف شهر استقرار خواهند یافت.»  ادعای تسخیر چند کلانتری، دهان به دهان ‌می چرخد . شایعه دیگر این که گفته می‌شود «بخش‌هایی از صداوسیما به آتش کشیده شده و ده‌ها نفر کشته شده‌اند.» آخرین شایعه‌ها حاکی است که «میدان راه‌آهن شلوغ است.» و «روزنامه کیهان به آتش کشیده شده است.»

چهارشنبه 23 تیر78

 10:30: تجمع عظیم هم‌بستگی مردم قهرمان ایران با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در دانشگاه تهران آغاز می شود.

 10:37: از حد فاصل خیابان فاطمی تا میدان ولی‌عصر(عج)، انبوه جمعیت در شعارهای خود بر اطاعت از مقام عظمای ولایت تأکید دارند.

 10:48: از گوشه و کنار شهر، انبوه جمعیت به‌سمت دانشگاه در حرکت می باشد.

 11:23: جمعیت حاضر در میدان ولی‌عصر، به حدی زیاد است که حرکت آنان با فشردگی و به کندی صورت می‌گیرد.

- دکتر حسن روحانی نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، سخنران مجتمع بزرگ مردمی است. قبل از سخنرانی آقای روحانی، دکتر زاکانی مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، در سخنانی اخلال‌گری و ایجاد هرج و مرج از سوی اغتشاش‌گران را محکوم می نماید.

 12:35: با این‌که مراسم تجمع مردمی در دانشگاه تهران رو به اتمام است، گروه زیادی از مردم در میدان انقلاب اسلامی گرد هم آمده اند. با وجود قرائت قطعنامه پایانی تجمع و اتمام سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه تهران، مردم همچنان با سر دادن شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا و مرگ بر منافق» در میدان انقلاب اسلامی حضور دارند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی